loading...
وبلاگ دانشجویان hit ارومیه.ورودی مهر92
hiiii

مدیران:هیوامحمودیان وساراچناره بازدید : 206 پنجشنبه 02 آبان 1392 نظرات (0)

آی تی + پزشکی

رشــد روزافزون صــنايع ارتباطي ، مخابراتي و انفورماتيكي ، هر روز دنيا را با انقلابي جـديد مـواجه مي كند . انقلاب فن آوري اطلاعات و ارتباطات در كليه بخش هاي اقتصادي ، اجتماعي ، سياسي و امنيتي كشورها تاثيراتي قابل توجه بر جاي گذاشته است . با توسعه اين فن آوري در بخش پزشكي ، به دنبال تحول عظيمي در نظام ارائه خدمات بهداشتي و درماني مي باشيم و يكي از مهمترين حوزه هاي كـاربرد فن آوري اطلاعـات ، حوزة بهداشـت و درماني مي باشد .فن آوري اطلاعات از روش هاي متعددي مي تواند به اين حوزه كمك نمايد . شــبكه هاي اطـلاع رساني بهداشـت ، شبكه هاي پزشكي از راه دور ، شــبكه هاي همكـاري علمي پزشكي ، تجهيزات هوشمند پزشــكيار و پرونده الكترونيكي بيمار نمونه هـــــايي از كاربرد فن آوري اطلاعات در بهداشـت و درمان هســتند .

در حوزه بهداشـت و درمان شـــرايط به گونه اي اســت كه پزشـكان بيشــتر تمايل دارند در شـــهرهاي بزرگ زندگي نمايند در حالي كه مناطق محروم نياز بيشـــتري به آنها دارند ، همچنين پراكندگي اطلاعات بيماران و عدم دســترسي به ســـوابق آنها و ضـعف در همكاري بين پزشكان متخصـص و عمومي نمونه هايي از مشــکلات سيســتم بهداشت و درمان كشــور هســــتند كه از طريق توســـعه فن آوري اطلاعات در اين بخش قابل حل هستند .
ادامه دارد....

كاربرد فن آروي اطلاعات در پزشكي
دنياي جديد متحول كننده مفاهيم گذشته و زاينده مفاهيم جديدي مي باشد كه در آينده اي نزديك شكل واقعي به خود خواهد گرفت . آشنايي و به كارگيري اين مباحث ، جايگاه كشورها را در صحنه رقابت هاي سياستي و اقتصادي بهبود خواهد بخشيد و از آنجا كه تامين سلامت اجتماع و برنامه ريزي براي بهداشت بر عهده حكومت ها است ، كشورها با به كارگيري ابزارهاي جديد و آشنايي با مفاهيم جديد اين حوزه زمينه اي جهت كاهش هزينه ها و افزايش كيفي و كمي ارائه خدمات ، فراهم مي آورند . در عصر حاضر سيستم هاي اطلاعاتي و ارتباطي عرصه اي براي ارائه خدمات درماني و بهداشتي فراهم آورده اند كه ديگر ارائه اين خدمات نيازمند محدود شدن در مكان هاي خاص و ثابتي نيست ، همانگونه كه در آينده اي نزديك توسعه ابزارهاي ارتباطي امكان ارائه خدمات درماني اوليه راحتي در محل زندگي افراد هم فراهم خواهد آورد كه اين موضوع زمينه ساز مفهوم جديدي چون مراقبت خانگي خواهد شد .
صنعت انفورماتيك و لزوم توسعه آن
انفورماتيك پزشكي را حوزه كاربردي فن آوري اطلاعات و ارتباطات در پزشكي مي توان تعريف كرد ، و به توليد و خدمات فن آوري اطلاعات در حوزه خدمات بهداشتي و درماني صنعت انفورماتيك پزشكي اطلاق مي شود . جهت توسعه اين صنعت در داخل كشور نيازمند برنامه ريزي بر اساس فرصت ها و تهديد هاي سر راه و نقاط قوت وضعف خود هستيم . گروهي از موانع عمده و مشهودي كه در سر راه توسعه به حساب مي آيند ، اثر پذير از عواملي هستند كه مربوط به فضاي بيرون از كشور بوده و مديريت آنها كارآساني نيست. تعدادي از اين موانع و چالش ها را در زير بيان مي كنيم :
1- سرمايه گذاري وسيع كشورهاي پيشرفته و رقابت شديد بين آنها باعث كاهش عمر فن آوري در اين عرصه شده و رقابت را سنگين تر كرده است .

2-  به دليل درخواســت بـازار داخـلي با استفاده از پيشرفته ترين محصولات دنيا در ارائه خدمات درماني ، ارائه محصولات در اين عرصه نيازمند توليد محصولاتي در سطح استانداردهاي جهاني است .
علاوه بر موارد فوق صــنعت انفورماتيك بصورت عام داراي ويژگي هايي است كه كشــورهاي دنيا را ترغيب به سرمايه گذاري در اين بخش كرده است . صنعت انفورماتيك پزشـكي شـامل سه بخش نرم افزار و ســـخت افزار و خدمات درحوزه پزشـكي است . دراين ميان قسمت نرم افزار جايگاه ويژه اي جهت سرمايه گذاري دارد . همچنين حوزه هايي از انفورماتيك پزشكي چون كاربرد هوش مصنوعي در پزشكي ، خدمات پزشكي از راه دور به دليل در مرحله تحقيق بودن، زمينه خوبي براي برنامه ريزي و سرمايه گذاري در ارائه محصول در آن بخش خواهند بود

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
همیشه آخر هر چیز خوب میشود.اگر نشد بدان هنوز آخر آن نرسیده. سلام به همه ب اونایی که به اینجا سر میزنن...چه دانشجو چه غیر دانشجو...ازینکه به وبلاگ ما سر زدید مچکرم.امیدوارم لحظات مفید و خوبی رو اینجا بگذرونید...
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    HIT
     

     کارشناسی پیوسته فناوری اطلاعات سلامت (Health Information Technology) رشته جدیدی است که هدف آن تربیت افراد متخصصی است که قادر باشند مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت را در کلیه موسسات ارایه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی به عهده گرفته و در زمینه ایجاد و اداره سیستم های اطلاعات سلامت با استفاده از فناوری های نوین اطلاعاتی ایفای نقش نمایند.


    byyy

    آمار سایت
  • کل مطالب : 111
  • کل نظرات : 464
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 28
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 68
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 149
  • بازدید ماه : 132
  • بازدید سال : 947
  • بازدید کلی : 18,430
  • کدهای اختصاصی